Tips på något gott!

Nämen alltså, här sitter jag på världens guldgruva som jag glömt bort. En kompis påminde mig om soppan under förmiddagspromenaden just. Receptet har jag hittat på nätet (ingen aning om varifrån). Soppan gjorde entré på Oves trettioårsfest för ett par år sedan. Då som förrätt, numera som varmrätt. Den fungerar alltid. Alltid! Och så ska den mixas slät, så den är lätt att äta också för lite mindre barn (och ingen kommer att veta vad den innehåller).

Grönsakssoppa med citron-yoghurtsås, bacon och färsk timjan

1 paket bacon

1 gul lök

4 stora potatisar

3 morötter

1 palsternacka

1 liten bit rotselleri

3 tärningar köttbuljong

1 liter vatten

3 msk tomatpure

salt

peppar

– Stek baconet och flytta över i en skål. Skär löken i mindre bitar och bryn i baconfettet. Lägg den stekta löken tillsammans med potatis, morötter, palsternacka, buljong, tomatpure, rotselleri och vatten. Låt koka i 20-30 minuter. Slätmixa den med stavmixer eller dylikt när den kokat klart.

Yoghurtsås

ca 2 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche, gräddfil eller något sådant. Har t.o.m. använt fettfri naturell yoghurt och det går också)

rivet skal från 1 citron

salt

peppar

(ev. lite pressad vitlök)

– Blanda ihop samtliga ingredienser. Voila!

Fyll en tallrik med grönsakssoppa och lägg på en rejäl klick yoghurtsås. Strö över lite stekt bacon och gärna någon färsk krydda – timjan eller basilika går utmärkt. Säkert i princip vilken annan som helst också.

IMGP6020

Om det här är gott?

Det är underbart gott.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tips på något gott!

  1. Det SER gott ut. Det ser också ut som något man kunde tänkas få äta på After Eight 🙂 Vilket också är ett gott betyg, förstås!

    • kvintettfamilj skriver:

      Jag vet. Ibland tänker jag att jag vill bo där. Senast för någon dag sedan parkerade jag mig vid ett bord mitt emot disken och satt och glodde. Vi ska bli med kök, och jag älskar stämningen där. Men jag var tvungen att bryta ner helheten i mindre bitar. Vilken färg var, vilka material, vilka helheter o.s.v. Just precis. After Eight kan. Och förresten – soppan är delikat. Mums, mums, mums.

  2. Motti :) skriver:

    Ser underbart god ut. Den ska jag pröva!

  3. Inga skriver:

    Jag gjorde soppan ikväll.Supergott o enkelt!Sånt gillar jag.Tack för receptet. 🙂

    Här kommer det utlovade FOCACCIA receptet.

    2 st bröd.

    25 g färsk jäst
    3 dl ljummet vatten
    0,5 dl olivolja
    2 msk honung
    1 msk flingsalt
    7-8 dl vetemjöl special(Det SKA vara special,viktigt)

    Smula jästen,ha över vattnet.Lägg i olivolja,honung,salt.Tillsätt lite mjöl i taget.Knåda samman till en deg,och låt jäsa c 30 min.Häll degen på mjölat bakbord,dela degen i 2 delar,forma till 2 platta bröd.Låt jäsa ytterligare 20-30 min.Jag brukar ha olivolja på bakplåtspappret o lite flingsalt.Tycker bottnet blir så spröd o gott då.Sätt fingarna i brödet så det bildas massa hål ringla över lite oliv olja,och smaksätt med t.ex rödlök,oliver,fetaost,soltorkade tomater mm.
    Grädda i 225 grader c 15 minuter.

    Lycka till! 🙂

    • kvintettfamilj skriver:

      Nu har jag bakat brödet – ett åt vi till lunch och ett ska till kvällens talko! Så gott! Kanske var det just specialvetemjölet som gjorde världens skillnad då jag jämför med mitt tidigare försök. Tusen tack!

Lämna en kommentar