Fuldag.

Vi som haft ett sånt utomordentligt härligt flyt hela veckan och så vaknar jag idag med samma energinivå som ett tomt batteri. Så trött, så hängig, så lite att ge. En son håller säkert på att bli sjuk och har därmed behövt lite extra omvårdnad. En annan skulle ha behövt få lite extra han med, och när det inte riktigt fanns det där extra att få så tömde han en flaska hudkräm i handfatet. Sånt gör en av våra söner när det inte finns utrymme. Sen ville inte bilen starta när vi skulle hämta Alfons, så vi har suttit fast här i lägenheten hela dagen. Ove jobbade övertid och jag var så akut sliten att jag ringde min äldste lillebror och bad om hjälp. Med vad? Tja, under telefonsamtalet uttalades visst önskemål om en stor godispåse i utbyte mot lasagne. Han dök upp med lite första hjälp. Och just när det helt enkelt inte gick längre (när man själv och barnen bara börjar gå i allt snävare cirklar och någon tenderar att allt som oftast trilla och gallskrika) DÅ kommer Ove. Han läser av läget direkt och erbjuder sig att läsa saga innan han ens fått av sig ytterkläderna. Jag suckar tacksamt (och barnen!) och drar på mig ytterkläderna för att lufta mig en smula. Den smulan gjorde gott. Den timmen gjorde gott.

Min överlevnadslista för fuldagar har blivit avsevärt mycket längre. Och jo, jag känner mig generös nog att dela den med er. Håll tillgodo!

– håll valfritt (gärna ett eget) sovande barn i famnen. Om det är svårt att njuta av varandras sällskap i vaket tillstånd så går det att väga upp genom att hålla ett litet stilla liv i famnen ett tag. Fungerar garanterat. Går inte att vara stressad då.

– släpp alla tankar på effektivitet och produktivitet. Överlevnad is enough. Idag blev det ingen träning. Det blev däremot godis och en hel hög med surskorpor med mycket smör. Man ska inte vara för hård med sig själv. Inte under en fuldag.

– börja läsa en bra bok. Bra böcker ska alltid finnas i ett välförsett hem för att, om inte förr, tas fram under fuldagar. Då behöver man en alternativ tillvaro att slappna av i ett tag. När den minsta sover och de två äldre ser på film kan man till exempel lägga sig raklång och njuta av läsning.

– om man bor i Jakobstad och tog en liten kvällspromenad för att lufta sig, så kan man vika in till After Eight och spontant dricka en kopp te. Trots att man bor 300 meter bort och har gott te hemma också. Varför? För att det är gott för själen att vara spontan och umgås med sig själv. Och för att After Eight är en av de vackraste miljöerna i hela Österbotten. Dessutom har de ett bra utbud av tidningar som man kan bläddra i och få lite inspiration från. Då kanske den där fuldagen blir lite mindre ful och lite vackrare.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fuldag.

Lämna en kommentar