Så var vi här

Imorgon. Imorgon är dagen här, den som funnits framför och på något vis är dagen som markerar återgång till finländsk vardag. Den som innehåller ganska annorlunda delar än den kenyanska. Imorgon för vi en pojke till förskolan, en annan till tvåan och en tredje till femman. Jag och Ove fortsätter med gemensam semester någon vecka till. Vi tar en tag i taget, planerar bara för följande väckning, följande morgonmål, följande dag.

Är vi redo?

Jag tror det. Inte redo på så vis att vi skulle ha förberett oss massor, men redo som i att vi är redo att ta steget. Pojkarna har magpirr och tycker att det ska bli spännande och roligt. Jag är glad för att de får börja i en fin skola, med kompetenta lärare och en rektor jag har fullt förtroende för. Så jo, jag tror oss vara redo. I pojkarnas skolväskor finns varsitt igenklistrat kuvert med deras namn på (jag frågade om de ens ville ha det med, tänkte att någon kanske ville stå på helt egna ben eller skulle tycka att det var pinsamt, men alla ville). Inuti finns ett brev med en dos uppmuntran, en dos kärlek och en dos bekräftelse den dag en sådan dos kan behövas.

Oliver i skolan

Från en annan tid, ett annat land och ett helt annat klassrum. Från en pojke som helt tydligt inte gillade vävning speciellt mycket.

(Förresten – Gud har omsorg om detaljer. När han är med i förberedelserna kan det se ut så här: man befinner sig i en stor folksamling, dricker kaffe tillsammans med tusentals andra, pratar med dem som sitter på andra sidan bordet och inser att deras son och vår son är lika gamla, båda ska börja i förskolan i höst, och ser man på – i samma förskola och – ha!- i samma grupp.)

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

