Där i stillheten

-Hur känns det att vara tillbaka? Har ni landat? frågar folk och undrar ofta, som följdfråga, om hemskt många andra frågat samma sak.

Jo, svarar jag. Många andra har frågat, men det gör inget. (Jag anar att det finns något terapeutiskt och välgörande i att svara på den frågan om och om igen och tycker det är fint att folk frågar.)

Jo, svarar jag också på själva frågan. Jo, vi har landat. Det känns oförväntat odramatiskt, säger jag ganska ofta om hur det känts att ha kommit tillbaka. Nu är vi här. Då var vi där. Just nu känns det exakt så enkelt.

Vi har tillbringat halva veckan med ungefär 400 andra mänskor. Det har varit härliga, intensiva dagar med bra undervisning, spontana samtal, återseenden, gott kaffe, lovsång och fantastiska familjeprogram. Det har känts härligt. Jag har upplevt en endorfinfest i bastun efter ett pass traillöpning, och varit lycklig över små, små saker.

Men de två dagar då jag hittade en programpunkt där det erbjöds en stilla stund i kyrkan, de dagarna sökte jag mig dit. För mig själv. Inför den Herre jag kallar frälsare och kung, i stillhet. Och plötsligt grät jag. Jag som inte visste att jag hade ogråtna tårar satt där och grät.

Kanske av lättnad, över att det hela gick vägen och vi klarade oss helskinnade?

Kanske av trötthet, över att det ändå var ett stort projekt och för att vi nu får vila?

Inte vet jag, egentligen, vilka tårar det var som gräts. Men jag vet vem de gräts inför, och han känner mig bättre än någon annan. Han känner mig bättre än jag själv gör. Och han vet vilka tårar det var som gräts.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

