Från Larsmo i norr till Vörå i söder.

”Så roligt det ska bli att göra det här med dig”, säger han, mannen jag fått nåden att dela mitt liv med. Det är fredag kväll, och vi ska delta på missionssamlingen på Plättkarnevalen i Larsmo. Vi ska berätta lite om våra år utomlands, och Ove ska hålla kvällsandakt. Och roligt blir det, när min huvudvärk väl släpper och Oves hårsäcksinflammation (tack Kenya!) inte värker så mycket. Jag får plötsligt hembygdskänsla, jag har ju vuxit upp i Larsmo, och känner någon slags gemenskap med Fiskarna, manskören där många av medlemmarna har en relation till fiske, sjunger och spelar, mänskorna och dialekterna, och de två präster som befinner sig på plats och som konfirmerade mig en gång i tiden. Det är fint. Det blir en fin kväll.

Följande morgon kör vi med vårt lilla röda lingon till bil mot Vörå och SLEF:s årsfest. Fin musik, bra undervisning och fin gemenskap. Vi avtackas, och jag får ta emot en vacker blombukett. Den är nästan en kopia av mönstret på den klänning jag råkar bära och för fint för att inte föreviga.

årsfest3

Barnen äter glass, springer iväg på olika barnprogram, får glasspengar av en generös tant och hittar nya vänner.

”Det blir så tråkigt”, sa en inför samlingen på fredag, men erkände villigt att han haft fel efteråt.  ”Det blir så tråkigt”, trodde någon om dagarna i Vörå, men erkände också då att han haft fel. Mycket är ju livet, men sällan tråkigt. Och bland musik, vänner, nya bekantskaper, glass och Jesus? Tråkigt? Ha!

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

