Att böja knä inför samma sak

Vi böjer alla knä inför något eller någon. Något regerar i våra hjärtan. Något står högst upp på listan i våra liv. Det kan nog stå många olika saker där, tänker jag, och förmodar att egentligen vad som helst kan bli det som kommer först. Äktenskap och familj, kanske? Idrott? Pengar? Utseende? Karriär? Roller?

Det jag vill tillskriva första platsen i mitt liv är inte det som jag alltid ger första platsen åt, men det är min strävan och min längtan. Det finns bara en som kan stilla min längtan och mätta min hunger. Under morgonens högmässa blev det så tydligt. Vi gick upp, Ove och jag, till altaret och böjde knä. Vi böjde knä tillsammans, bredvid varandra. Vi gjorde det inför den som båda av oss vill böja knä inför och ge första platsen åt i våra liv även om vi så sällan lyckas.

Att den som jag vill låta regera i mitt hjärta är någon som förlåter mig när jag inser att något annat tagit över och plötsligt fått första platsen, det är nåd. Att få leva med en mänska som jag kan dela den strävan med, det är nåd. Nåd och välsignelse. Att få se våra barn sitta i samma kyrkbänkar som oss, och dela vår innerligaste längtan med dem, det är ofattbart stort.

Det gör oss mänskor gott att böja knä tillsammans. Och det gör oss ännu mera gott att göra det inför något som håller. Någon som håller. Jag älskar Ove, men han är mänska och förmår inte stilla min innersta längtan. Jag älskar mina barn, men kan inte vara den mamma som jämt håller. Jag älskar mina syskon, familj och vänner – men de kan aldrig fylla rollen som livets mening. Jag njuter av estetik, av löpning, av konst, av god mat, nya språk och mänskomöten – men inte så mycket att det skulle räcka.

Jag behöver Jesus.

Årsefest 1

Han som egentligen inte sitter i kyrkbänkar. Han som ligger, ålar, testar dörrar, springer in och ut. Han som kryper två bänkrader framåt, kommer upp intill en äldre farbror han aldrig träffat tidigare, och börjar umgås. Också han en del av den kyrka som är Kristi kropp.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att böja knä inför samma sak

  1. Anette Hjulfors skriver:

    Amen!

Kommentera

