En egen plats

Vi var på väg hem i skymningstimmen (den allra underbaraste av timmar på platser granne med ekvatorn), med bilen full av egen familj och kenyaner och en diskussion från baksätet som gick på tre språk och rätt hög volym, jag själv tyst efter en hel dag utomhus, mätt och förnöjd, som jag landade i insikten – jag har haft en egen plats i det här landet. Kenya är generöst och inbjudande, gästfritt och välkomnande. Och nej, jag känner mig inte som en kenyan, men jag har välkomnats av dem alla.

Det var igår, på en promenad mitt i den hetaste eftermiddagssolen som våra söner gick i täten med en av våra kenyanska kollegor, och vår allra yngsta helt oblygt tog dennes hand och gick nära honom som jag förstod – de har haft sin egen plats här, sin egen tillvaro. De har känt sig hemma och trygga nog att spontant ta fatt en hand som inte är deras föräldrars. Jag känner djup tacksamhet och ödmjukhet inför det sätt varpå våra barn välkomnats.

”Kenyaner är så gästfria”, sa han, en av sönerna, en gång när vi pratade lite om hur det blir att komma till Finland. Och jo, kenyaner är gästfria, många från andra delar av världen kunde göra studiebesök och lära. Men jag påstår att det social nätverk vi återvänder till i Finland är lika gästfritt och välkomnande, låt vara på ett annat sätt, och att just upplevelsen av gästfrihet inte kommer att vara det vi saknar mest. Och inte heller händer att ta tag i när vi behöver lite extra stöd.

DSCN9425

Jag har inget foto från när han gick hand i hand med kollegan under promenaden, men jag har ett från när han gick hand i hand med en annan kollega, bara en liten stund innan. Att han hittade två händer att hålla i gör inget sämre.
Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En egen plats

  1. Marianne Asplund skriver:

    Underbart!

Kommentera

