Befriande ärlighet

Det är bara jag och min äldsta son i skolan. Ibland har han lite längre dagar än de andra. Men nu är hans sista lektion över, och plötsligt kommer det över mig, något slags vemod, insikten om att den här tiden så snart är över.

Vi har fått några unika år. Jag påstår inte att de alltid varit lätta. Det finns en speciell slags laddning när man ska undervisa sina egna barn. Jag tror att ett par spärrar är borta. Objektiviteten och det professionella avståndet saknas ju helt. Men vi har kämpat på, fått utbrott och höjt rösten och haft roligt och sagt förlåt, kramats, gjort så mycket, börjat om och lärt oss något på vägen.

Och så är vi här nu, två dagar ifrån att aldrig mer umgås i ett klassrum. Det hinner ifatt. Jag kramar om honom.

– Jag kommer att sakna att undervisa dig, säger jag, och menar det.

– Mmm, säger han. Jag kommer också att sakna.

Blir det en mikrosekunds paus innan han fortsätter?

– Men jag kommer kanske också att tycka att det är lite skönt.

Jag börjar skratta, för jag vet exakt hur han menar. Och jag erkänner att jag kanske också kommer att tycka att det är lite skönt.

– Men vi kan ha det så, säger jag, fortfarande småskrattande och tycker det är rätt befriande och skönt att han kunde säga så. Helt odramatiskt. Helt utan rädsla för att såra.

Det måste väl ändå vara ett ganska sunt tecken om en elev kan säga så åt sin lärare, om en son kan säga så till sin mamma? Jag vill tro det. Jag väljer att tro det.

DSCN9301

Foto: Ove Gädda
Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

