Att fly en smula

Mitt instragramflöde flödar över (ha!) av löparbilder och jag har äntligen lärt mig namnet på en av Kenyas duktigaste löpare. Eliud Kipchonge, mannen som satsar på att springa maraton under 2 timmar.

Nästan alla i hela världen har sprungit maraton i Prag eller halvmaraton i Helsingfors, känns det som. Jag älskar löpning mer och mer! Eller älskar, det är ju så fruktansvärt tungt och jobbigt, och ändå kan jag inte låta bli att dyka längre och längre ner i den här världen. Få saker gör mig på så gott humör som ett löppass. Senaste månaderna har jag haft löparflyt. Korta intervaller, långa intervaller, muskelövningar för löpare och i går peakade jag genom att kolla igenom instruktionsvideor på YouTube under sökorden ”foam rollers for runners”.

Foam rollers, liksom. Så proffsigt.

Jag laddar för min tuffaste löpgrej någonsin. 30 km i kuperad terräng på hög höjd. Det har varit ett mål under hela vår tid här. Alltså jag vet inte. Det kanske inte är klokt. Det är det längsta jag någonsin sprungit, och även om rundan jag tänkt springa går förbi vårt hus (rundan är ca 9 km lång, får alltså springa den 3 varv och dessutom lägga till 3 km) så jag kan vika in för att ladda energi, gå på toalett och dricka ordentligt så vet jag inte om jag kan. Fast kanske?

Jag ska nog ge det ett försök. Mitt i flyttkaoset och tusen andra grejer. Kanske just därför, för att löpning gör mig glad och jag behöver något som balanserar upp alla avsked och allt packande och förberedande. Någon analytisk människa skulle kanske påstå att jag flyr min verklighet. Och han skulle kanske ha lite rätt. Men jag flyr på det roligaste sätt jag vet. Då kan det väl inte vara fel?

DSCN7540

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

