Skrota principer och hålla sig uppdaterad

Jag har varit stenhård med att samla familjen till gemensam middag. I Finland. Då barnen var små. Förr. Alla säger att det är så bra, och så viktigt.

Nu stämmer det där inte mer. Inte för oss, inte just nu. Så här är det: vi bor och lever och äter tillsammans 24/7. Vi nöter på om bordskick och prata sakta och inte avbryta och sluta peta bort grönsaker och INTE SLÄNGA MAT PÅ GOLVET så gott som varje måltid, varje dag.

I något skede insåg jag att principen om att äta middag tillsammans var, just det, en fin princip som fyller sin funktion i ett vardagsliv där folk går åt olika håll på morgnarna och ses igen på eftermiddagen. DÅ blir middagen en bra samlingspunkt där man får stämma av med varandra och höra hur folk haft det.

Men här? Här, där jag vet EXAKT vad som i detalj hänt i de flesta familjemedlemmars liv under en dag så är det faktiskt klokare att släppa efter. Är någon och spelar fotboll med kompisarna när vi andra vill äta? Låt honom spela tills det blir mörkt. Är någon ute på gården och leker? Låt dem leka klart. Och så äter vi andra, ibland bara jag och Ove, men allra oftast fortfarande alla tillsammans. Men det finns en annan flexibilitet, jag är inte längre stenhård. Vi behöver komma ifrån varandra ibland, vi behöver umgås med andra och ibland få vara ensam. Just nu fyller det en viktigare funktion.

Ibland hör principer ihop med vissa kontexter och vissa tider. Ha, så fint att jag, annars rätt fyrkantig och sträng med det jag tror på, fick lära mig det.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

