Vad barns lekar berättar

De bygger legohus (igen). Uppskattningsvis flera timmar varje dag sitter de på knä med de där små delarna. Och lekarna varierar. Just nu leker de hus. Jag begår ett något distraherat sociologiskt och antropologiskt studium på avstånd.

I deras legovärld finns inga garage. Och jag förstår. Varifrån skulle de ha fått inspiration till garage? I en värld där det aldrig snöar, där det nästan jämt är varmt och där nästan ingen har egen bil – vad behöver man då ett garage till? (Jag finns ännu Vincents reaktion när vi berättade hur en diskmaskin fungerar och att man kan dricka vattnet ur kranen i Finland. Det är så märkligt att sådant som är alldeles naturligt och självklart för oss är helt främmande för honom).

– Titta mamma, säger en, och pekar stolt på ett litet utrymme på legoplattan. Det är mitt kök! Och se här, en UGN! Och kryddor!

Han räknar upp vilka kryddor som finns i hans legokök. I ugnen steks en köttbulle. Leker han. För i deras värld spelar köket och de ingredienser som finns där all världens roll. Mat är viktigt. Mat är hemma och favoriträtter är guld. Småpojksben som springer runt hela dagarna, sparkar boll, klättrar i träd, gungar och leker behöver oändligt med energi.

I deras legovärld finns vakter. Och jag förstår varför. Vakter finns överallt. De vaktar kontor, butiker, bostadskomplex och allt möjligt annars. Vakter är mycket, mycket vanligare än garage.

Undrar om vakterna försvinner och garagen kommer till när vi kommer till Finland?

DSCN6503Han är väldigt förtjust i lego. Och Spiderman. Jag är väldigt förtjust i honom.
Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

