När det svänger

Och plötsligt är den två veckor långa förkylningsprövningen över och livet segrar. Igen. Sämst är jag på vardag som inte innehåller någon som helst guldkant. Jag vill röra på mig så att jag får matlust så att jag får matinspiration så att jag med glädje tillbringa timmar i köket så att jag.. ja, ni fattar. Det hänger ihop.

Några dagar har jag kunnat springa lite och styrketräna så försiktigt att det nästan inte räknas. Och hur mår jag? Som en prinsessa, tackar som frågar.

Vincent är sjuk. Hans förkylning svängde till det värre, men eftersom Gud har omsorg om alla detaljer så ”råkade” en barnläkare hälsa på hos våra italienska grannar. Nattens skriksessioner talade sitt tydliga språk, jag behövde egentligen inte höra det hon berättade, men visst, en läkare är en läkare och pojken har öroninflammation. Jag fick användning för medicinförrådet hemma.

Att Vincent är sjuk är förstås jättejobbigt för honom. För mig är det bara jättemysigt. När han är sjuk hänger han mig i hasorna och vill umgås. Vi vilar kanske en stund tillsammans, han hjälper mig att skära bananer till vår hemgjorda fruktglass och följer med mig till skolan när jag tränar. Han målar hela krittavlan full med ljuvliga streckgubbar. Han ritar mig, sig själv, Oliver (”som är sur, för det är han ju – han är en bråkstake!”) och en bebis. Jag blir lite förvånad. Jag visste inte att han ibland tänker på bebisar. Det känns inte så aktuellt här i huset just nu. Och Alfons då?

– Alfons ville inte vara med, förklarar han. Alfons tyckte att det tog för länge.

Och Ove tog familjefotot. Därför kan han naturligtvis inte heller synas.

Att Vincent är sjuk är förstås jättejobbigt för honom. Men jag njuter av att ha honom hemma mest hela dagarna. Jag blir påmind om hur viktig själva relationen, umgänget är. Vi har mysigt. Han pratar och pratar och berättar tusen saker för mig. Får man hoppas att han blir frisk men lite långsamt? Så att jag kanske får ännu en dag eller två tillsammans med honom?

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

