Valfrihet som begränsar

Jag har en hang up på dansk design (eller på Danmark överlag, kanske. Det är ju det där med hur de säger hold nu kaeft som ett förvånat uttryck snarare än en uppmaning). Mitt i allt det som ett bygge innebär så var det mina ledord: dansk design. Enkelt, minimalistiskt, god kvalitet, hantverk och tidlöst. Jodå, jag minns våndan i att välja golvlister och försöka planera kök. (Jag är tusen gånger klokare nu än förra gången.)

Vi har ju nätt och jämt hunnit bo i det hus vi själva byggde och slet för. Vi flyttade ju till Kenya. Till dryga 50 älskade radhuskvadratmeter, utan minsta gnutta dansk design. Och faktum är att vi bara bott här ett litet tag då jag slappnade av och tyckte frånvaron av välvalda, dyra detaljer var ganska befriande. Här finns inget som inte får gå sönder. Soffan är från anno någon gång, lånad. Bordet gjorde en snickare utan att jag hade det minsta ångest. Hyllorna Ove tillverkade åt oss målades i nyansen bermuda blue. Det finns liksom ett eller ett par alternativ, man går inte vilse bland valmöjligheterna.

Vi återvänder till Finland om ungefär tre månader. Vi återvänder till det hus vi knappt har hunnit bo. Vi äger inget matbord längre, utan tänker oss att Ove som är snickare ska tillverka ett. Och vi är tillbaka i valfriheternas inferno. Det finns, på riktigt, tusen möjligheter. Jag skriver in dining table danish design på Pinterest och får hur många träffar som helst. Ska det vara svart? Tunn skiva? Laminerad skiva med träben? Trärent? Oljad? Vaxad? Målad? Alla alternativ är snygga.

Det vi tror är valfrihet är ofta något annat. Det är en djungel av möjligheter som slukar oss och får oss att missa de mål som kallas för livet.

Jag vet inte hur många kvällar jag lagt på att söka efter det där ultimata bordet. Hemska saker.

alfons-kalas

Snart firar vi Alfons elfte födelsedag här igen. Tänk!

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

