Om nåd som är var morgon ny

Det är möjligt att gårdagens kombination av trötta föräldrar, irriterade och trötta barn och en massa små incidenter gjorde mig lite matt. Det är möjligt att den där mattheten fick mig att skicka ett upprop på ett par WhatsApp-grupper i min telefon för att få dela känslorna med någon, få det ur systemet och be om förbön.

Förbön? Ja, vi skulle liksom sitta 7 timmar inklämda i en varm bil på ställvis väldigt skumpigt underlag följande dag. Vår trötthet och barnens irritation fick den tanken att kännas bara snäppet mer lockande än vinterkräksjuka eller hemorrojder. Alla behövde få lite avstånd, lite space. Och avstånd och space fås icke när man sitter i samma bil. Jag visste inte om vi hade den där extra växeln, det där extra tålamodet. Så jag bad folk be för oss.

Vill ni ha ett vardagsmirakel? Här kommer ett: klockan är strax före 07 i morse, vi är på väg ut genom dörren, in i bilen, försöker komma iväg så tidigt som möjligt för att hinna uträtta ett ärende i Nairobi på eftermiddagen. Ute på gården står en av våra nyinflyttade italienska grannar och undrar om vi möjligen har en plats extra i bilen? De har upptäckt att kvinnan behöver åka iväg till Nairobi så fort som möjligt för att uträtta ett byråkratiskt ärende.

Det är möjligt att vi skulle reagera olika här, men jag påstår att hon var vårt bönesvar. Det blev intressanta diskussioner. Det blev en mänska att lära känna lite bättre. Och tack vare att hon satt i baksätet fick jag 7 timmar egentid och mystid med Vincent i framsätet (ett dubbelsäte). Bröderna i baksätet hade det mysigt. Alla skärpte till sig. Hon höjde oss. Det blev bra.

Jag påstår att hon var vårt bönesvar. Jag påstår att vi har en Gud som bryr sig om oss i stort som smått.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om nåd som är var morgon ny

  1. Marianne Asplund skriver:

    Underbart :))

Kommentera

