Fulla kastruller och fulla magar

Det är torsdag, och jag står i köket och tillreder alldeles för mycket mat. En stor kastrull ris, en rejäl sats bönor i tomatsås. Ove har redan tidigare skalat och kokat en stor kastrull med potatis och ska steka ägg. Kanske ser han lite frågande ut, kanske är det därför jag ger honom en förklaring.

– Det är fredag i morgon, säger jag. Fredag är den dag då det rör sig flera mänskor än vanligt i vårt hem. Då kommer till exempel en kvinna för att städa skolan. Hon brukar ha med sig ett av sina barn. Den här fredagen kommer vårt hem dessutom att fungera som mötesplats för henne och en annan kvinna.

Jag både vet och inte vet något alls om den vardag som pågår utanför vårt inhägnade område. Jag har besökt välbärgade hem, och jag har besökt hem där det råder brist på det mesta, ibland på nästan allt. Men att vara medveten om att det finns hungriga mänskor är inte samma som att ha upplevt den själv, och det gör all världens skillnad. Jag har respekt för mänskors hunger. Det är ett lidande jag inte behövt bära, men som en del mänskor runtom oss bär.

Jag kan inte hjälpa alla. Jag kan inte utrota fattigdom. Jag kan inte fylla alla magar. Men jag kan fylla kastrullerna och tillreda alldeles för mycket mat på torsdag så att det räcker till alla de som stiger innanför dörren till vårt hem på fredag. Jag vill att de som besöker oss går härifrån med mätta magar.

Åtminstone det kan jag.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fulla kastruller och fulla magar

  1. Marianne Asplund skriver:

    Välsignat vare ert hem. Dit folk får komma. Där folk får mat.

Kommentera

