En annorlunda fredag

Jag är så glad över de mänskor som kommer i kontakt med här. Livet blir så mycket rikare när andra mänskors historia och livsberättelse vävs ihop med den egna. Igår träffade vi våra vänner Max (från Stockholm) och Alice (från Samburu) tre (!) gånger. På morgonen besökte jag och eleverna Max shamba (åker) i Maralal och fick lära oss mera om ekologisk plantering, olika sorters lokala grödor och varför Max väljer att plantera många olika sorter i samma bänkar.

Eleverna fick i uppgift att försöka hitta olika saker i shamban. Visste de till exempel hur bönplantor såg ut? Sötpotatis? Havre? Max hade förberett en tom odlingsbänk åt barnen som de fick förbereda med komposterad jord för att sedan välja frön och plantera en egen liten bädd. Så fint! Och väldigt uppskattat.

dscn8866

dscn8859

Alfons har fotat de fina solrosorna. (Som ju inte bara är vackra, utan också lockar bin till sig).

dscn8857

Och jag fick lära mig att majs har hon- och hanplantor. Visste ni det?

dscn8883

Om en månad ska vi komma tillbaka och se vad som hänt med alla frön som planterades.

Ja, sen fortsatte vi att umgås över lunch hemma hos dem och senare hemma hos oss på Olivers födelsedagskalas på kvällen. Ove eldade bastu, barnen somnade och vi vuxna satt runt matbordet och åt glassportioner med maräng och pratade. Länge.

Jag är så tacksam.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

