Mina favoritsaker

– En av mina favoritsaker är ju att gosa med dig, säger jag. Jag ligger med mitt huvud i hans famn, och han är för ovanlighetens skull inte på väg någonstans. Jag är överlycklig. Jag är överlycklig över att få en liten stund med vår femåring.

– Jag vet, konstaterar han sakligt.

– Är din favoritsak att gosa med mig? frågar jag småleende om än kanske lite hoppfullt.

– Nej, säger han och skrattar vid blotta tanken. Ha! I en värld som innehåller kompisar, fantasivärldar, lego, lekar med lera och vatten och skärmtid kommer inte mammamys ens upp på topp tre.

Jag älskar den här stunden. Den är så vacker. Mitt huvud där i hans famn. Hans fingrar i mitt hår. Lite småbusig, men absolut allvarlig och uppriktig. Mammamys är kanske inte högsta prioritet, men jag behöver inte tvivla på hans kärlek.

Han vaknar en natt och kommer upp för att dricka vatten. Jag hjälper honom, bär honom sedan tillbaka till sängen.

– Jag älskar dig, säger han sömndrucket och spontant.

Det är som det ska vara när man växer upp och blir lite större. Det som tvååringen säger med sina kladdiga kramar och blöta pussar säger femåringen med ord.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina favoritsaker

  1. Marianne Asplund skriver:

    Ååh så vackert du skriver 😚😚😚

  2. Anette Hjulfors skriver:

    Njut av stunden!❤

Kommentera

