Älskade mellanbarn.

Jag har inte riktigt förstått vad man menar när man pratar om ”mellanbarnet” som ett begrepp. ”Han är mellanbarn”, kan man säga. ”Ett alldeles tydligt mellanbarn”. Jag själv är äldst, ett alldeles tydligt äldsta barn. Jag har ingen aning om hur det är att vara något annat.

Mellanbarn. Han är förmodligen och alldeles tydligt ett mellanbarn, vår älskade Oliver. Mitt Oliver-sum. Min Trolliver. Jag minns honom som nyfödd, jag minns hans förlossning i detalj, jag minns våra första sköra dygn på BB. Jag minns hur svårt jag hade att slita mig från honom en natt då jag behövde sova, och han skulle ha det bra med barnmorskorna. Jag minns hur det kändes som om vi klamrade oss fast vid varandra, på ett bra sätt. Älskade mellanbarn.

Han flyter oftast på, ägnar sig varken åt att ploga upp vägen som den äldste gör, eller vara yngst, som den minsta är. Ibland blir han så tvärilsk att det bara fräser om honom.

Han är kreativ. I år lärde han sig att sticka, bara för att han ville.

Han har två lägen: i rörelse, eller alldeles stilla. Allra oftast är han i rörelse, hänger på saker, studsar, trummar, springer, hoppar, dansar eller spelar fotboll. Men ibland blir han alldeles stilla, alldeles tyst, alldeles upptagen med något eget. Det kan ske när han läser, ofta under långa bilresor eller när han sitter i famnen.

Han är pratglad och jag njuter av att höra hur han uttrycker sig.

– Här är rena nordpolen! sa han när han steg in i bastun och tyckte det var lite kyligt.

– Här är rena sommaren! sa han när han suttit en stund.

-Här är rena bakugnen! sa han, svettig och varm, när han var färdig.

Och så är det kinderna. Och blicken. Och hans sätt att fråga oss om något när han har ett ärende.

– Mamma, börjar han. Det finns ett spel som man kan ladda ner på plattan som har 12-års åldersgräns. Men jag skulle verkligen vilja spela det. Kan du och pappa diskutera den här saken?

Så frågar han. Och får mig och Ove att diskutera saker som inte ens skulle komma upp på agendan om han inte frågat så rart. För vem kan neka en sjuåring ett genomtänkt svar när det efterfrågas så gulligt och respektfullt?

oliver-simmar

oliver-och-jag

oliver-och-musen

oliver-a%cc%88terolier-och-cykeln

Mitt Oliver-sum. Min Trolliver.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Älskade mellanbarn.

  1. Marianne Asplund skriver:

    Kära kära Oliver. Vi hade så mysigt då han övernattade med mig i skolbyggnaden. Vii läste säkert 6-7 avsnitt ur dendär boken om vad Jesus skulle göra. Han frågade rart då också: ”Tror du att du orkar läsa ännu en till?”

Kommentera

