Med en tioåring i huset

Det är eftermiddag, vi har avslutat skoldagen och jag vill slänga mig på sängen en stund. Men skolan städas som bäst, och någon behöver finnas till hands och låsa när jobbet är gjort. Så jag ber Alfons om hjälp. Han lovar att låsa dörren.

Jag smiter iväg på en kort länk innan middag, men inser att det kan bli lite körigt att hinna få ihop maten innan alla är alldeles för hungriga. Så jag frågar Alfons om han kan skära blomkålen i mindre bitar och koka den i en liten kastrull i tio minuter. Det kan han. Det gör han.

Ove har badat pojkarna redan innan middagen och fredagsglassen. Han borstar tänderna på de två yngre och så kryper de ner i sina sängar. De får ligga och läsa under tiden Ove och jag går över till granngården där utebastun finns. När vi kommer tillbaka möts vi av en lycklig och stolt Alfons. Han har nattat bröderna. Helt själv, helt på eget initiativ. Han har läst högt ur barnens bibel och så har de bett. Vincent och Oliver ligger tillfreds i sina sängar, redo att somna.

Han är hjälpsam och tycker om att hjälpa till. Det är en vacker egenskap.

dscn8749

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Med en tioåring i huset

  1. Marianne Asplund skriver:

    Fina Alfons!

Kommentera

