2016 – sammanfattning del II

Semestern fortsatte i juli. Vi firade Alfons födelsedag, jag lät sy upp en drömklänning och visade er hur man bär barn på ryggen på kenyanskt vis. Barnen spelade kula och Ove reste upp till norra Samburu och visade Jesusfilmen.

 

I början av augusti stod grannen Magnus och Oves semesterprojekt klart och barnen gladdes över spelmaskinen med spel från 90-talet. Höstterminen började i skolan och mellansonen inledde årskurs 1! Vi fick besök av våra vänner från Nairobi och Vincent åkte karusell tillsammans med deras son.

I september kom Sara hit. Hon lärde barnen första hjälp, höll vittnesbörd för kyrkans ungdomar och deltog i bibelstudiegrupper. Vi promenerade och skrattade mycket. Ove beställde pulpeter till en skola och transporterade dit dem på biltaket, jag fick pröva att bära som samburukvinnor bär saker på sin rygg och så vi firade 15 år som förlovade! Hurra för oss!

I början av oktober förde vi Sara till flygfältet och hämtade samtidigt upp nästa praktikant, Edny. Lärarstuderande, tvåspråkig och härlig på alla sätt! Vi tog tacksamt emot henne i skolan. Jag fick mitt porträtt målat av en av mina elever, våra barn blev sjuka och jag testade dem för malaria genom att sticka dem i fingret.

November började storstilat med kollegan Ingrid 30-årsfest i västra Kenya. Jag kände mig festfin i ny klänning, vi hade mysiga kvällar och mindre mysigt när jag skulle slå tidsrekordet uppför berget Sumba. Dessutom såg jag en orm utan att hyperventilera.

Så kom december. Antologin På väg där jag och 20 andra kvinnor skrivit texter kom ut i Finland, vi firade Finlands självständighet, mamma och pappa kom hit. Ove dök upp med en get, julhjälp från Finland gav ett 45-tal familjer i Samburu en lite drägligare jul, jag och Ove hade det mysigt på en solstol i Nairobi och så såg jag en orm dödas. Fick erbjudande om att hålla i den. Stod över.

 

Tack 2016. Välkommen 2017!

 

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Mission och kristen tro, Samburu, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

