2016, sammanfattning del I

Det går ju inte att låta bli att snegla i bakåt på årets sista dag. Själva sneglande ligger ju i luften. Så hur blev det, året 2016?

Tack, bra. Faktiskt. Och jag är så glad över att från hjärtat kunna svara så. Det blev ett bra år. Inte alltid lätt, men bra och rätt. Att få landa där på årets sista dag är bara nåd och välsignelse.

I januari gladdes vi åt att den lutherska kyrkan i Maralal fick lagfartsbevis över ägande av tomten som kyrkan står på. Jag höll pausgymnastik med bibelöversättarna och vi firade att Apostlagärningarna blev så gott som färdigt. I skolan fördjupade vi oss i temat vatten under några veckor.

I februari inspirerades jag av en vägskylt, vi målade vackra vinterlandskap i skolan och Alfons lärde sig spela enkla melodier på blockflöjt. Under den årliga missionsretreaten gjorde vi en gemensam utflykt till en ostfabrik.

I mars åkte Ove ut på evangelisations- och distributionsresa i Samburu med vår projektledare David och en av översättarna. Vincent gjorde en ål av papier maché, vi tog hand om en liten kattunge, jag köpte handvävda korgar och firade min födelsedag med bavaroise och rabarbersorbet. I skolan åt vi hemlagat memma och pratade om påskens betydelse.

April. Jag sprang en del, planerade och genomförde tillsammans med några ungdomar ett bibelläger för barnen vid den lutherska kyrkan, köpte och levererade några hönor och en tupp åt en familj, firade att Vincent lärde sig säga bokstaven R och njöt av kvinnogemenskap vid kyrkan.

Så blev det maj, vi öppnade upp för en ungdomssamling i skolbyggnaden, Vincent och jag dansade balett i vardagsrummet, hade mysiga kvällar med våra grannar och så gjorde jag min favoritmat: pasta med tomatsås och halloumiost.

I juni avslutades vårterminen i skolan med vårfest under temat Djurens karneval. Vi passade på att ta familjefoto. Ove förde mat till centret för handikappade barn i Maralal, jag insåg att mina löpskor gjort sitt och så började vi vår semester.

Och så hade halva året gått.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 2016, sammanfattning del I

  1. Marianne Asplund skriver:

    Härligt. Väntar på del 2.

Kommentera

