I skarvarna

En rejäl frukost med ett par paket var åt pojkarna redan vid morgonmålet, sedan jullunch och julklappar. Någonstans, vid lämpligt tillfälle, förmodligen en läsning av julevangeliet. Ungefär så, och i den ordningen, såg planen för julafton ut. Och ungefär så, och i den ordningen, blev den. Jullunchen som åts tillsammans med Dahlbackas och mamma och pappa, var så god. Och barnen fick till och med ta del av lite Kalle Anka.

Jodå. Det blev en bra jul.

Men inte bara på grund av vår fina plan. Faktum var att det var i skarvarna mellan programpunkterna som jag nåddes av det äkta, det där man ibland lite slarvigt och odefinierat som vuxen kallar för att ha julstämning. Mellan frukost och lunch ägnade Ove och jag oss en stund åt att prata om ett byråkratiskt problem som vi inte riktigt vet hur vi ska lösa. Våra blickar riktades dit och andningen blev lite ytligare. För en stund. För efter en stund insåg vi att våra blickar riktades fel. Då fyllde vi vardagsrummet med lovsångsmusik och julmusik och jag landade rätt.

Att landa rätt en julafton har inte så mycket för mig att göra med glöggdoft och pepparkakor eller nystickade sockor (fast jag är uppriktigt glad över de nystickade sockorna, jag har gått med dem ett dygn nu, tog bara av dem någon timme när vi for till kyrkan. Tack mormor!). Att landa rätt handlar om att påminnas om det väsentliga, att nå bakom julprydnader och morotslådor så där känslomässigt. Och det fick jag göra.

På kvällen, då när alla paket öppnats, befann jag mig i en annan skarv. Ove byggde lego med de två äldsta i deras rum. Jag låg på vardagsrumsgolvet och fick fotmassage av mamma. Bredvid mig på golvet byggde Vincent lego med moffa. Det var lugnt och fridfullt och i bakgrunden spelades den julskiva som fanns i pakethögarna. Pojkarna fick stanna upp (nästan) så länge de ville.

Tänk att skarvarna kan vara så innehållsrika.

jul-1

En stund i en soffa tillsammans med alla våra tre är också att landa rätt. Varje gång.

jul-2

Så fina de är, de här jag delar både skarvar och programpunkter med.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

