Till alla trötta mammor och pappor!

Det är inte alldeles många år sedan vi vaknade i gryningsljus för att mätta någon hungrig liten sparris. Det där gryningsljuset kom så tidigt, alldeles för tidigt. Kanske kunde man stjäla till sig någon minuts vila efter att babyn fått sitt morgonmål, men ganska snabbt blev de missnöjda och ville upp. Och vi trodde, som kanske så många med oss, att det är så här familjelivet kommer att se ut för all framtid. I någon mån accepterade vi det, det måste man kanske för att få någon slags sinnesro i en tillvaro som nästan jämt börjar för tidigt?

Men åren går. Och vi befinner oss i en tid jag aldrig trodde skulle komma. Jag häpnar över hur allt kan förändras så snabbt. Låt mig presentera vår morgon.

Klockan är 09:30, ungefär, när jag vaknar till på allvar. Oliver har förvisso väckt mig en gång för att han ville ha frukost. Jag berättat att det finns nybakt limpa, smör och allt som behövs på bordet (det gjorde jag igår kväll innan jag gick och lade mig, det kallas framförhållning och hopp om sovmorgon). Alfons sover i skolan med mormor. Morfars sida av sängen är tom, han har nämligen hängt på Ove när han for iväg på en arbetsresa över helgen.

Oliver (7 år) och Vincent (5 år) fixar frukost åt sig själva. När jag vaknar gör jag det till total harmoni. De leker, mätta och belåtna, och jag kan höra att leken pågått ett bra tag. De har förmodligen redan varit vakna och uppe ett par timmar. De har haft det mysigt och ätit nybakt limpa och vuxit någon centimeter när de varit tvungna att få ihop det utan vuxen assistans.

Medan jag sov.

vincent-liten-3

Några år tillbaka i tiden. Till en tid med klibbiga tvåårskramar, blöjbyten och påfyllning av tuttflaskor. En ljuvlig tid det med, men inte tid där vi kunde överlåta lördagsmorgonmålet åt barnen själva.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

