Bland loppor och julfrid

Jag vaknar, alldeles för tidigt, till ett femtontal nya loppbett. På en lördagsmorgon. Har de inget folkvett alls, småkrypen?

Innan jag ens ätit frukost smörjer jag in mig med kortisonsalva och sväljer antihistaminer. Sedan tömmer jag sängen på sängkläder och pyjamas. Ove bär ut allt på trappan och så sprayar han giftigt insektsmedel på madrass och täcken. Nej, jag vill inte. Nej, vi gör oftast inte. Men vaknar man tidigt en lördagsmorgon för att klia sig så skyr jag inga medel.

Urk. Hur går man vidare efter ett sådant uppvaknande?

Tja, det kan bli förvånansvärt bra. Man kan äta frukost, bläddra lite i en löparbok, glädjas åt riktigt bra internet och ladda ner podcasts på iTunes, lyssna på julmusik via youtube och, lite försenat, tända ett första adventsljus. Pojkarna har redan fnittrat och busat och lekt i ett par timmar, och sätter sig lugnt ner i vardagsrummet med någon serietidningar (tack för serietidningar! Och lego! Vet inte hur många timmars familjefrid de båda gett oss).

Snart kommer mina föräldrar hit för att fira jul med oss. Vincent håller koll på hur många nätter vi ska sova innan de är här. Så roligt! Den glädjen lyckas inte ens en hel hjord loppor döda.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

