Aktuellt

Skulle man dra slutsatser enbart på basen av det jag skriver på bloggen så kunde man kanske få för sig att vi bara slappar, äter gott och tränar. Det gör vi ju också, ganska ofta och i hög grad, men vi gör faktiskt lite annat däremellan.

Jag undervisar måndag till fredag, och ringer in eleverna med en traditionell skolklocka 08:45. Sedan rullar det på med lektioner och raster och en matpaus och mera undervisning till kl.14: då slutar skoldagen rent undervisningsmässigt, och jag ägnar en stund åt att plocka undan och planera för nästa dag. I början av den här veckan djupdök jag ner i våttovningens ädla konst! Det ska bli vårt huvudsakliga julpyssel i år. Ja, och så är det allt det där andra: hålla koll på pass och arbetstillstånd, fältenhetsmöten ibland och så skriva både artiklar och rundbrev. Och i höst, när vi haft två praktikanter här, har handledning av dem också ingått i mitt arbete. Det är varierande, och jag har inga svårigheter att få ihop arbetstimmar (jobbar 70 %).

dscn8604

Ove har tidigare ägnat mycket tid åt att resa runt i Samburu och visa Jesusfilmen, men just nu fokuserar han på att banda in och redigera bibelmaterial så att NT också ska finnas i audioformat den dag den skriftliga versionen ges ut. 80 % av samburuerna kan varken läsa eller skriva, och har således inte speciellt stor nytta av en Bibel i skrivet format. Ove visade mig en kväll hur han jobbar, hur noga det hela klipps och hur han och kollegan Wilfred (som alltså läser in materialet då Ove bandar) jobbar tillsammans. Det är en arbetsdryg process, men jag tror att det är välsignat. Vi hoppas alltså att Wilfred och Ove hinner banda in och klippa materialet så att det är klart innan vi åker hem. Tänk, hela NT på samburuernas modersmål, tillgängligt på t.ex. små SD-kort att lägga i telefoner! Det ger alla möjlighet att själva lära sig vad Bibeln handlar om, inte bara höra Guds ord via någon annan. Ove fungerar också som kassör i den lutherska kyrkan, och jobbar ibland med prästen Silas. På vårterminen ska Ove också ha skoleleverna i träslöjd. Ove jobbar 80 %.

Det är lagom. Lagom varierande, lagom långa dagar, lagom mycket arbete.

Och lagom mycket fritid.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i I skolan, Mission och kristen tro, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

