Sådan jag är

Kvällarna är mina. Någon gång efter middagen, vilken vi äter rätt sent här, och man duschat och fått på sig pyjamasbyxorna av flanell – då är jag i mitt bästa element. Jag har lärt mig att tolerera morgnar, till och med fixa dem rätt hyfsat, ibland kunna njuta lite. Men som allra mest skärpt är jag efter kl. 20. Och kanske därför passar mig livsrytmen i Kenya så otroligt väl. För efter kl. 20 händer absolut ingenting. Det är mörkt ute, vi rör oss så gott som aldrig på vägarna i mörkret. Tiden på dygnet som jag tycker bäst om är min, den är öppen och jag får göra vad jag vill med den.

Vi är hemma, men gör ingenting.

Vi lägger barnen, stoppar om dem.

De somnar.

Vi lägger oss. Jag håller på med datorn, äter en smörgås, kokar kanske en mugg te, och ibland lyfter Ove eller jag blicken från det vi håller på med och delar något med varandra.

Men oftast inte.

Oftast är det programfritt, barnen sover och båda Ove och jag är hemma tillsammans. Det är så underbart kravlöst.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sådan jag är

  1. Marianne Asplund skriver:

    ”Jag har lärt mig att tolerera morgnar”. Underbart😃.

Kommentera

