Hon som kom

Edny heter vår nya praktikant. Fina Edny.

Vi sitter i bilen, på väg upp mot Maralal. Jag har just förpassats till baksätet.

– Jag tyckäl att du ska fala dit bak så jag fål sitta näla Edny, säger Vincent som vill dela framsätet med henne.

Så sitter de och småpratar.

– Det finns många bon i tlääääd, berättar Vincent.

Jag älskar honom för hans hjärtelag. En förmiddag behövde han för att sakna den förra praktikanten. En förmiddag. Sedan öppnar han sitt hjärta igen och bjuder in nästa mänska. Älskade, rara, värdefulla liten.

‘Plötsligt somnar han där han sitter, alldeles nära Edny. Det skumpar och hoppar, men han sover helt fridfullt. Älskade, rara, värdefulla liten.

Jag och Edny hinner fundera lite på barnens skolgång. Edny studerar nämligen till speciallärare. Och hon är tvåspråkig.

Förstår ni storheten?

Så jag berättar lite om vad vi har på gång i skolan. Om ett tema vi är mitt uppe i.

– Aha, lite metakognitivt, kommenterar hon spontant.

Tack gode Gud för att hon är här. Tänker jag.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

