Mot slutet

Hon hämtade något åt sig ur vårt kylskåp idag. Och bakade bröd åt oss. Inget kunde göra mig gladare, inget liv känns enklare än det som går att dela utan stora åthävor med någon annan. Hon passar så fint i vår familj. Och ändå får vi snart vinka av henne. På fredag kör vi till Nairobi. På lördag ska hon och jag ägna oss åt storstadsaktiviteter och på söndag åker hon.

Märkliga liv.

Hon avslutar dagklubben som hon haft med vår yngsta och med grannpojken. Hon ska inte vara med på några fler lektioner i skolan. Idag träffade vi några mänskor på sjukhuset i Maralal, och överräckte en påse med stickade sockor och en påse med kramdjur. (Sockor till nyfödda barn, leksaker till barnavdelningen. Donationerna kom från mänskor i Finland, via Sara. Tack! Det kändes bra. Jag tror att de for till rätt ställe.) Imorgon ska vi göra ett hembesök, på torsdag ska vi vara med på ett bibelstudium.

Sedan.. ja, sedan börjar det vara över.

(Just nu sjunger hon. Och pratar. Ganska högljutt. Med mig, och med Alfons. De spelare ett spel. Jag försöker skriva. Hon muttrar något – ”jaha, får man inte ens sjunga på missionsresor. Det ska jag säga åt missionsledningen”. Och så skrattar hon. Och jag. Att ha en gäst i ens hem, som dessutom kan vara sådär lagom småfräck (hon är kanske inte heller sådär jätteimponerad över mina tekniska kunskaper) – det är en gåva. Vi har skrattat så mycket).

Alla dessa mänskor, som kommer och går i våra liv.

Välsignelser. Det är vad de är.

sara-och-jag-2

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

