Tjejdag

Det blev tidig väckning, morgonmål och iväg med taxi till tandläkaren. För femte gången på 15 månader. Men det här var faktiskt första gången i förebyggande syfte! (Och tur var det, röntgenplåtarna visade en liten skugga under en fyllning, och när han öppnade upp var det ett JÄTTESTORT hål där under. Men efter två sprutor bedövning fixade jag det bra. Jag litar på den här tandläkaren). Alfons kom också med för en undersökning, vilket också visade sig vara klokt.

Sen åkte jag iväg för att träffa Fiona, en kvinna jag stötte ihop med för något år sedan här i Nairobi. Vi klickade direkt och har hållit kontakten. Den här träffen kom så lägligt. Konceptet tjejkompis + chokladcroissant och chokladtårta + prata nonstop + stor kram och lite tårar i ögonen var som balsam. Till slut hade vi gått ett helt varv igenom shoppingcentret och hamnat på någon våning högt upp. Där fanns bland annat en lyxig salong, ett kombinerat spa och frisörsalong och så. En manikyr kanske? tänkte jag. Det var rätt billigt så jag frågade om det fanns möjlighet nu genast. Det fanns det.

– Och håret då? säger receptionisten och tittar på mig. På mitt hår. Med fem centimeters utväxt och ihopvirrad till burrig knut i nacken. Att nöja sig med en manikyr när ens hår befinner sig ett sådant tillstånd, är som att besöka sjukhuset och be om smärtstillande när man har inre blödningar.

Ungefär.

Hur som helst: hennes replik är nu min nyaste. Jag tänker dra den ibland.

And what about your hair?

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

