Där vid fyra

– Jag tar gul. Snarare mycket gul, förtydligar han.

Vår fyraåring. Snart fem. Som gör mig sällskap i skolan efter att skoldagen tagit slut och pysslar lite.

Det har hänt något det senaste året. Han har vuxit på alla sätt som det går att växa på, och i processen har han långsamt töjt ut linan till mig. Tidigare fick han mig att känna mig oumbärlig, bäst. Alltid. Det är intensivt, men väldigt välgörande för det egna egot. Han valde alltid mig. Det gör han inte längre. Nu väljer han faktiskt nästan oftast annat.

Hela dagarna leker han. Jag jobbar. Och de där minuterna vid lunch räknas inte riktigt. Sen springer han iväg och gör sitt hela eftermiddagen. Han väljer annat. Jag är inte längre oumbärlig.

Det kunde kännas knäckande. Och visst, det känns, jag gillade egoboosten och den ovillkorliga treårskärleken. Men jag skulle förmodligen vara ännu mera knäckt om min identitet skulle ligga i händerna på relationen mellan mig och sonen. Sönerna. Om den enbart skulle ligga där.

Men det gör den ju inte. För även om min yngsta son numera gärna väljer bort mig i långa perioder så finns det relationer där jag jämt är önskad.

Jo, jag talar om Gud.

Och jo, jag talar lite om min man.

För i takt med att jag i vissa relationer alltmer blir bortvald (eller i alla fall får en helt annan roll), så frigörs utrymme för annat.

För andra relationer. På ett annat sätt.

Jag vill inte lägga dem mot varandra. Allt har ju som bekant sin tid. Men jag visste inte att den här tiden kommer efteråt, när ens yngsta är på vippen att bli fem. Och mitt i det där stråket av saknad, vaknar något annat till liv.

Annorlunda. Spännande. Uppvaknande.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

