Nya erfarenheter

Så gott det gjorde oss alla att byta roller.

Ove ensam med barnen hemma i Maralal i några dygn, jag på äventyrlig resa med matatu (= allmänt transportmedel) till huvudstaden.

Han är ju annars den som åker iväg på äventyr tillsammans med kenyanska kollegor, den som ser hyenor och nästan stiger på en skorpion och sover på tält på biltaket och blir utan middag flera kvällar i rad. Jag är ju den som oftast är hemma med barnen och donar på här hemma för att jag dels tycker det är så roligt att laga mat och dels faktiskt är anställd för att arbeta med barnen. I vår vardag i Finland var jag förvisso oftast den som var hemma med barnen dagtid, men jag hade alltid mina egna projekt utanför hemmet. Kompisar. Engagemang. Små resor, övernattningar bort från familjen.

Jag reste ner med matatu på måndag, ägnade tisdagen åt att bland annat fixa den där tanden som var själva orsaken till resan, och reste upp på onsdag igen. Jag kunde ha fått skjuts med bekanta halva resan tillbaka, och kommit hem lite tidigare.

– Gör inte det, sa Ove. Vi vill förstås gärna ha hem dig, men det här är så hälsosamt för oss alla.

Sa han.

Jag förstod. Och höll med.

Så jag kom inte tidigare, även om jag kunnat. Jag gjorde mina grejor i min takt, Ove fixade vardagen på sitt sätt.

Och alla vann.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

