Innan han for

Jag skrev den här texten i måndags, dagen innan Ove åkte iväg på en veckas resa:

”Han har packat. I bilens lastutrymme finns en generator, ett tält och rätt mycket annat. Imorgon kör Ove och några av kollegorna från BTL (Bible Translation and Literacy inom vilken vi arbetar) först österut och småningom norrut i regionen Samburu. De ska stanna till på olika platser och visa Jesusfilmen, och distribuera bibelmaterial. Och småningom kommer de att nå ett pastorsmöte som ska hållas vid Turkanasjön.

Det känns meningsfullt och viktigt. Det är en meningsfull och viktig resa. Bibeln ska ju inte bara översättas, den behöver ju också nå ut till mänskor. Det är ju först i mötet mellan mänska och Gud och hans ord som det börjar bli riktigt spännande.

Inte helt oväntat strular det till sig på hemmaplan innan avfärd. Det känns lite motigt. Bilens växellåda prövar oss. Den bråkar för lite för ett stort ingrepp, men för mycket för att helt kunna ignoreras. Och den resa som nu ska göras går rätt långt bortom tillgång till bra bilservice. Sedan biter jag sönder en tand. Samma tand som hittills förorsakat tre tandläkarbesök sedan vi kom till Kenya. Hur gör man då? Den tandläkarklinik som fixade den senast finns i Nairobi, 7-8 timmar bort. Och Ove åker iväg. Med bilen. Kan man lämna den så här en vecka och hoppas att det inte börjar göra ont? Jag konsulterar en, två, tre, fyra tandläkare över hela världen (jo, Finland, Sverige och Kenya) i sökandet efter en bra lösning. Kan man vänta en vecka? Ja. Behöver den åtgärdas snart? Ja. Rotfyllas? Kanske inte.

Sedan lugnar det ner sig. Inombords. Jag far på länk, och som vanligt gör den mig gott. Den, och den kristna undervisningen jag lyssnar på, och bönerna som betts får mig på rätt fot. Jag får frid. Bilen håller, det ordnar sig. Och jag tänker inte ägna en hel vecka åt att fundera på tandproblematik. Jag tänker ägna den åt veckans familjeutmaning ”visa varandra kärlek”. Jo, vi har ett veckotema den här veckan. Det ska jag göra. Och Ove ska köra runtom i Samburu med översatt bibelmaterial.

Och det kommer att bli bra.”

DSCN8032

Bilen, vår ädla riddare i vit rustning. Och två av mina bästa.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

