As family we go

Jag har vänner i vars sällskap det är okej att tycka att familjelivet är tufft ibland. De dömer inte, de tycker inte att jag är en dålig mamma, de förstås. Ibland räcker det. Att någon förstår. Och kanske till och med är så generösa att de delar med sig av något dråpligt minne från deras familj.

Jag är inte säker på att det går att leva familjeliv utan att någon gång förtvivla, misströsta, inte orka. Jag har ännu inte mött den familjen. Familj är välsignelse, men inte nödvändigtvis jämt ett välsmort maskineri.

Var det verkligen så här hemma hos oss när jag växte upp? funderar jag ibland. Var det så här hemma hos er? frågar jag dem. Och så börjar jag minnas. Och så delar de med sig. Och allt blir mer hanterbart, mindre dramatiskt. Missmodet ersätts av förhoppning. Tröttheten av någon slags vila. Perspektivet återvänder.

Jag tänker att Gud visste vilken bräcklig och samtidigt unik konstellation familjen är. Underbar i all sin skörhet, vacker också när det inte riktigt vill sig. För att den finns där. För att den har chans att övervinna de tuffa tiderna, blicka upp, njuta av små ögonblick av varande mitt i allt det som inte är som man vill.

Jag tror på familjen. Det påmindes jag om idag när jag läste titeln på den här skivan.

As family we go.

DSCN8281

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

