Modersmålet

Vi arbetar för att ett folkslag ska få tillgång till Bibeln på sitt eget språk, och ändå tenderar jag att glömma bort vikten av mitt. Det finns en tandläkarmottagning i Nairobi som heter Swedish Dental Clinic. Där finns det ibland rikssvenska tandläkare som tar emot patienter. Jag har inte besökt dem tidigare, inte ens under förra sommarens tandmardröm.

Jag hade faktiskt bokat en tid redan till en kenyansk tandläkare, till henne jag besökte i somras och som löste problemet. Det slutade ju väl. Men när jag nu fick veta att det fanns möjlighet att besöka en rikssvensk tandläkare i Nairobi (som eventuellt kunde åtgärda problemet utan rotfyllning) så fick det bli så.

I situationer när man är som skörast, så gör det all världens skillnad att få prata sitt eget språk. Man kan fundera om det är så viktigt med skolsvenska och service på eget modersmål för en liten finländsk minoritet, men jo, det är viktigt. Jag påmindes om det idag. Jag förstod varje ord han sa. Han kunde tyda mitt minspel. Vi förstod varandra, och det gjorde att jag fick bättre hjälp i en situation där den hjälpen så tydligt behövdes.

Jag är i Kenya för att någon annan ska få kontakt med Gud på sitt modersmål. För att de inte ska behöva använda ett annat språk än sitt eget i en situation där de inte söker hjälp för tandproblem utan för frågor av betydligt mer avgörande slag.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Modersmålet

  1. Anna skriver:

    Så fint skrivet!

Kommentera

