Jag och Nairobi.

Jag ÄLSKAR att komma till Nairobi allt emellan. Det kanske bara är en liten överdrift. Men Nairobi är Maralals motsats på alla sätt, och jag är så förtjust i kontrasterna. Halvöken, storstad. Lågt tempo, storstadspuls. Vila, intryck. Om livet i Maralal är introvert är besöken i Nairobi såextroverta. Man skulle ju inte orka i längden. Men några dagar? När som helst!

– Jag tycker att du ska ta en heldag imorgon, sa Ove igår och uppmuntrade mig att göra allt det där jag ville.

Så då gjorde jag det. Fixade undan det där obehagliga tandläkarbesöket (”Jag är så rädd”, sa jag innan vi började. ”Men jag tyckte du klarade det ganska bra!”, uppmuntrade han mig efteråt. Vilket var väldigt snällt med tanke på att tårar rann under besöket som faktiskt inte gjorde ont).

Sedan: bara nöjen resten av dagen. Jag lovsjöng faktiskt högt när jag gick in i shoppingcentret efter att taxin släppt av mig. Så lättad att ha överstökat tandläkarbesöket.

Köpte födelsedagspresent åt Alfons och fyra svarta tuschpennor i olika tjocklekar till mig själv. Faber-Castell-lycka. Så hittade jag några målarböcker och modellera åt Vincent. Handlade lite skolmaterial inför höstterminen. Åt lunch i lugn och ro och iakttog mänskor (det är förresten ett underskattat tidsfördriv – så intressant!). Uppdaterade träningsgarderoben. Gick via apoteket. Åt en kula italiensk glass. Checkade in på ett gym, badade bastu och beställde massage. Prövade en kjol som inte var så smickrande och hittade mineralpuder i hälsokostaffären. För 70 €. Köpte det inte.

I morgon ska jag kanske åka på utflykt med Vincent. Bara han och jag och eventuellt ett litet äventyr. Vi får se.

 

 

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

