Doftminnen

En droppe, och jag är tillbaka i barndom, ungdom och all möjlig förfluten tid där emellan. Rentvättade eller åtminstone vädrade mattor. Mamma som storstädar och torkar av svarta fingeravtryck från vita mellandörrar. Jag med rotborste i hand i barndomshemmets bastu.

Tallsåpa

Bild härifrån.

I något skede fick jag hit en flaska finsk tallsåpa från Finland. På fredagar kommer en kvinna för att städa skolan. När jag efter att hon städat klart öppnar dörren till skolbyggnaden finns doften där. Gång på gång drar den mig tillbaka till förut. Till rentvättade mattor, till nytorkade mellandörrar, till rotborstskurad bastu.

Märkligt, hur dofter så starkt knyts till minnen. Den här är en positiv doft för mig, det är en doft av rörelse och skeende. En doft av upprustning och något rejält och genuint.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Doftminnen

  1. Marianne Asplund skriver:

    Allra bästa städdoften. Jag tycker att det är nästan bara tallsåpa som ger en riktigt ren doft. Andra städmedel doftar för mycket, för sött, för kvalmigt, för blommigt och … ja, för mycket. Tallsåpa är rent och friskt. Mera tallsåpa åt folket 😃

Kommentera

