Torsdag = storhandla

Ganska länge har Ove handlat lite nu som då när han ändå kör igenom staden. Han gör ju det i princip varje dag, men oftast i andra arbetsärenden. Eftersom man ska in till så många olika ställen så bestämde vi oss i något skede för att (jag) istället (ska) storhandla en gång i veckan.

Storhandling alltså. Kan till exempel se ut så här:

1. Första affären, har lite allt möjligt: 2 påsar makaroner, två lådor mjölk (vi använder oss av ”longlife” mjölk som inte behöver förvaras i kylskåp innan du öppnar förpackningen), 2 bröd, 2 pkt kaffe, 1 pkt te, 1 kg ris, 1 kg socker, 1,5 kg morötter, några små kexpaket och en platta vitchoklad.

2. En liten kiosk: 2 knippen färsk spenat, 2 avocado, 6 bananer.

3. Slaktaren: 1 kg nöt innerfilé.

4. Grönsaksaffären: 2 ananas, 5 kg potatis, 10 bananer, 6 äpplen, 6 apelsiner, 3 zucchini, 2 kg tomat, 1 kg lök, 4 hela majskolvar och 10 plåster.

5. En annan liten kiosk: Vicks halspastiller två stycken i en liten påse (jag köper 10 små påsar).

6. Supermarket (haha, tänk snarare R-kiosk i Finland): 4 liter vaniljglass (!), 4 pkt smör, 2 chokladplattor, 0,5 l olja, tändstickor.

Sömmerskan vi brukar använda oss av hade stängt, och jag skulle ha velat föra några par byxor och lappas. Och kolla om det fanns gummiband. Men förutom det fick jag uträttat allt jag hade tänkt!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

