Jo, att ibland så.

Vincent skriver. Vincent, skriver han. Oftast med V:et upp och ner. Precis som det ska vara, precis som jag vill minnas att de andra gjort också. Jag sitter nära och beskriver bokstäverna.

– Först ”ner-upp”, sedan ett streck, sedan ”upp-ner-upp”, förklarar jag.Och så skriver han.

V-I-N-C-E-N-T, skriver han.

E-V-A, skriver han. Och A-L-F, som egentligen skulle bli Alfons men så ändrade han sig och lät det stå bara Alf. För han känner en Alf, och undrar senare om vi kommer att träffa honom någon gång igen. Till sist skriver han O-V-E. Sen är han klar, vill inte en enda bokstav till.

Då tar Alfons över och försöker uppmuntra till ytterligare lärande. Det är väl kanske lite roligt att inte jämt vara elev, att ibland få vara den större, den som kan, den som kan lära.Det är en ganska mysig stund, trots att jag bara för en sekund sedan suckade över att jag inte fick göra grejer på datorn ifred, dricka mitt kaffe, få en paus.

Men så kom den, pausen. Och jag flyttar på andra sidan matbordet och får göra grejer ifred och dricka mitt kaffe medan största storebror underhåller minsta lillebror med teckningar och ”konstnäriska båtar”, som mellanbror kallar det.

DSCN7180a

De har varandra. ”En bror föds för att hjälpa i nöd”, som det faktiskt står i Bibeln (Ordsp. 17:17). Må de få växa upp till ett sådant syskonskap.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jo, att ibland så.

  1. Helena skriver:

    Venla skriver också V upp och ner. Ester försöker lära henne att det blir fel, men hon tycker inte det gör något…”man kan ju svänga pappret, då blir det rätt”…”ja, men då blir ju de andra bokstäverna fel väg”…”jag svänger pappret igen då, när jag läst V:et” Så håller de på och äntrar, se du Venla hittar egna lösningar på allt. 😊

Kommentera

