Kimbia Camp, kenyansk löparglädje

Är man ens lite intresserad av löpning så är ju Kenya möjligheternas land. Kenyanerna är ju så otroligt duktiga på löpning och har tillgång till kuperad terräng, bra klimat och hög höjd. Så klart de är bäst.

Hemligheten med kenyansk löpning är att det inte finns någon hemlighet.

Det gäller att börja i tid och att år efter år, sex dagar i veckan, stiga upp i gryningen och springa. Morgon och kväll.

Den som sedan tillryggalägger 20 mil i veckan under de sista månaderna inför ett maratonlopp kommer att vinna, oavsett om det går i Iten eller i Stockholm. (Källa: Dagens Nyheter)

Jag är ju taggad på att springa ett lopp av något slag medan vi är här. Åtminstone närma mig kenyansk löpning på något sätt. Tyvärr ser det inte lovande ut angående Lewa halvmaran jag anmälde mig till. Jag står på en väntelista som inte krymper i den takt den borde för att jag ska få plats.

Men så kom jag av någon anledning in på Kimbia Camps hemsida och blev lite begeistrad. Researrangören är rikssvensk, platsen ett stenkast från Nairobi och löpning står på programmet. Man väljer själv upplägget, men kan få hjälp av löparproffs på banan eller som vägvisare ute i terrängen. I övrigt kan man ränna på på egen hand, om jag förstår det hela rätt.

Det skulle ju vara så otroligt, arma roligt. Och tungt. Det är kuperad terräng och på hög höjd. Finns det inte någon löparglad mänska där ute som vill komma med en vecka på löparläger?

Jag vill!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

