Gör lagom!

”Ju mindre du gör desto mer får du gjort”, tycker Tommy Hellsten. Han tycker det till och med så mycket att han skrivit en hel bok med just den titeln.

Jag vet inte jag.

Ibland tycker jag att det är precis tvärtom. Ju lägre tempo vi har här, desto mindre fasta tider, planerade aktiviteter och måsten – desto långsammare blir jag. Slöare. Plötsligt är det nästan ohyggligt tungt att skura toaletten. Och att byta sängkläder? Ett helt omöjligt projekt.

Så trappas takten upp lite grann, inte mycket, och plötsligt använder jag tiden annorlunda. Jag är (i princip) aldrig stressad här (räkna bort våra arbetsresor till Nairobi när vi ska ha uträttat massor på några dagar). Men om jag har någonstans jag behöver vara en viss tid, låt oss säga efter skoldagen, så är jag betydligt mer effektiv. Toaletten skuras i förbigående. En bröddeg läggs för jäsning. Ett mail skrivs, ett telefonsamtal besvaras och så viker jag kläder där någonstans mellan. Och ändå är jag inte stressad. Jag är bara vaken, stående.

”Gör lagom, så blir lagom mycket gjort”, tänker jag. Kanske jag skriver en bok om det?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gör lagom!

  1. Marianne Asplund skriver:

    Lagom. Det är bra 😃😃

  2. miajohannaMia skriver:

    Lite som att jag aldrig varit så effektiv som när jag var nybliven mamma – använde all ledig tid till nåt nyttigt och hade ett flow som aldrig förr! (Och kanske aldrig efter heller iofs; nu med tre barn kanske jag gör lika mycket eller mer, men inte med samma… spänst.) Men lagom är ju fantastiskt. 🙂

Kommentera

