Harambee

Idag ordnades det en harambee vid den lutherska kyrkan i Maralal för att få ihop pengar till instrument. Prästen hade låtit trycka upp kort på förhand som på förhand delats ut till kyrkmedlemmarna. Kyrkmedlemmarna skulle därefter gå runt till bekanta och be dem delta och skänka pengar till ändamålet. Namnen på de som deltog samt den summa de bidragit med skrivs upp på kortet. Under själva harambee-dagen lämnas alla kort in samt den summa pengar som kyrkmedlemmarna fått ihop.

Harambee är kiswahili och betyder ungefär ”alla hjälps åt”. Det är ett accepterat sätt att samla in medel för olika ändamål, och också Kenyas motto.

DSCN7725

Kyrkmedlemmarna går fram med sina kort till bordet, summan skrivs upp och pengarna läggs i korgen längst fram.

DSCN7731

Vackra, färgglada och festklädda samburukvinnor.

DSCN7695

Och när jag satt därute tillsammans med kvinnorna blev jag tillfrågad om jag ville pröva en av kvinnornas smycken. Tunga halsband träddes över mitt huvud, ett pannsmycke plockades av en annan kvinna och lades över min panna och ngoto Saruni knöt sin festsjal omkring mina axlar. Vincent tyckte jag var fin.

DSCN7717

Jag har kanske inte berättat att jag fått ett samburunamn? Egentligen ska Ove samlas tillsammans med samburumän för att ge mig ett samburunamn, men jag har inte fått mitt namn den vägen. Kvinnorna vid kyrkan har helt enkelt börjat kalla mig för Nalangu, vilket betyder ”hon som har korsat” (underförstått korsat vatten).

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Harambee

  1. Marianne Asplund skriver:

    Underbart. Helt enkelt underbart.

Kommentera

