Allmänbildning

Någonstans rätt långt ner i min ryggsäck finns en magistersutbildning i statsvetenskap. Den utbildningen innehöll massor med allmänbildning, så mycket minns jag. Men så mycket mer än det minns jag inte. Jo, det finns kurser jag minns bättre, men det var så otroligt mycket som jag bara läste då, tentade bort och… glömde.

Sedan vi kom till Kenya har jag gjort ett statsvetenskapligt uppvaknande. Det har skett gradvist. Att leva i en helt annan kultur gör kanske att man gräver lite djupare i sin ryggsäck. Och så befinner vi ju faktiskt oss i den unika familjesituationen att vi inte har någon baby. Det kan faktiskt gå timmar utan att någon behöver mig och jag har tid att fundera på ett annat sätt än tidigare.

Sedan nyår har jag lovat mig själv att försöka läsa in mig på mitt ämne och överlag satsa på allmänbildning. Det är faktiskt ingen onödig satsning. Under många år har jag medvetet valt bort nyhetsflödet, men nu känns det annorlunda. Det är jätteroligt! Plötsligt hör jag oss diskutera Rosenius och Nasdaq runt matbordet.

Här kommer ett tips till alla er som går igång på teologiska diskussioner, samhällskritik och böcker!

Skärmavbild 2016-04-09 kl. 21.03.58

Jag pratar om Läsarpodden med Joel Halldorf och Patrick Hagman. Hittills har jag lyssnat på två avsnitt, både hållit med och inte hållit med men ändå haft stor behållning av det som diskuteras. Man behöver inte tycka lika för att det ska bli intressant! Det är allmänbildande, och därmed fyller den här podden sitt syfte för mig just nu. I avsnittet ”Reglernas utopi” pratas det om den byråkrati vi lever i. Hur stor del av prästernas arbetstid tror ni till exempel att går åt administration?

Hittas såväl på iTunes som här.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized, Vardag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Allmänbildning

  1. Marianne Asplund skriver:

    Härligt Eva 🙂

Kommentera

