En helt vanlig onsdag

08:00. Vaknar, kokar gröt. Ser Ove där ute, han är redan i full gång och håller på med det här (inspirerad av vår kollega Alf som har en likadan):

DSCN7585

Dricker sedan kaffe med Ove. Söker mig till skolbyggnaden vid halvsnåret.

09:00. Jag ringer i skolklockan och barnen kommer in. Vi hälsar god morgon på många olika språk, precis som vanligt, och börjar vår dag. Morgonandakt, matte, gymnastik. Och sedan paus för te.

11:00. Tillbaka i skolan med Alfons och Isak. Förskolebarnen är med oss på morgnarna, nu fokuserar vi på Alfons och Isaks skolämnen. Engelska för Alfons del, modersmål för Isaks. Och sedan miljö. Efter lunchen återvänder bara Alfons för en sista lektion i äidinkieli, finska.

13:45. Den sista lektionen är över. Jag säger hejdå åt Alfons och försöker skriva en text som inte vill bli skriven. Vet inte hur många gånger jag skrivit den, men det vill sig inte riktigt. Skärpa saknas.

14:30. Jag ser prästen Silas gå förbi skolfönstret. Vi har stämt träff. Några hönor ska köpas och skänkas till en familj. Det visar sig att försäljaren också är hemma hos oss. Han har promenerat hit och burit med sig sex hönor och en tupp! Vi tittar på hönorna, prutar lite på priset och väljer ut fem av hönorna och tuppen. Det blir affär. Vi är nöjda med det vi ser, och en av hönorna lägger ett ägg där hon ligger på gården. Färskare än så blir det väl inte.

DSCN7591

DSCN7597

15:00. Hönorna och tuppen har packats in i bilen, vi kör en vända in till stan för att köpa lite mat och medicin åt hönorna. Sedan kör vi till det hem dit hönorna ska ges. Hönorna släpps fria och gör sig genast hemmastadda. De får lite mat och börjar ivrigt picka i sig. Det är en bra stund. Prästen Silas som själv har hönor går igenom hur medicinen ska användas. Fem hönor och en tupp. Går det väl kan den här familjen få kanske 20-30 ägg i veckan. Ett ägg säljs för 10-15 shilling. Äggförsäljningen kan alltså komma att innebära en inkomst på 200-300 shilling (vilket motsvarar en daglön för en hemhjälp, städerska eller liknande!) per vecka, samt några ägg att äta åt familjen. Jag hoppas och önskar att det ska bli så. Innan vi går ber vi tillsammans.

DSCN7614

16.30. Prästen skjutsades hem till sig, och vi är hemma igen. Jag och Vincent bakar en kaka för att fira att han lärt sig säga r. Rrrrr. Sedan förbereder jag lite inför middagen, Ove tar över och fixar cannelloni.

17:50. Ett kort, kort träningspass, en snabb dusch och middag. Jag och Ove äter först, barnen är ute och leker och den där samlande funktionen som middagarna har i Finland när alla varit åtskilda hela dagarna behövs inte på samma sätt här. Vi är ju jämt tillsammans. Sedan droppar de in, det tvättas händer och skramlas med bestick. Mat och småningom kakan.

19:00. Kvällsritualen påbörjas: pojkarna i duschen, pyjamas på, tandborstning, Oliver vill se bilder från ett hotell.

19:52. Ove lägger dem. Jag bloggar. Alfons får komma upp en liten stund efter aftonbönen, han är ändå 9 år. Jag planerar inte att utföra några större underverk mera idag.

20:04. Ove rapporterar att vi har en groda i köket. Jag bloggar vidare.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

