Veckans vy

Idag får ni följa med på länk. Klockan är 11:30 och jag har just kommit hem. Termometern på vår veranda visar + 28 °C. Det är varmt. Trots att jag var ute mindre än en timme hettar det på axlarna. Hur vackert här än är och hur många berg vi än omges av, så är det för mänskorna vi är här. Kanske är det därför jag tycker så om att springa här, för att länkarna ger mänskomöten som inte skulle ha blivit av om jag stannat på hemmaplan. Och hur malplacerad jag än kan känna mig i en kultur där jag ännu inte sett en annan kvinna bära träningstights, så blir det mänskomöten i alla fall.

DSCN7554

De är på väg till staden, jag hämtar andan och står och pratar en stund. En av kvinnorna känner jag sedan tidigare.

DSCN7555

DSCN7570

Foto: Ove Gädda

Jag springer förbi henne rätt ofta. Hon arbetar vid sidan av vägen, ibland med ett barn på ryggen, ofta med flera barn runtom sig. Ris, kvistar och träd som fällts vid ett byggarbete tar hon vara på och bränner till kol. Kol, eller ved, är det som de allra flesta hushåll använder vid matlagning. Inuti den där lerhyddan fanns stora stockar och kvistar med färska blad. Förbränningen i den syrefattiga miljön ger kol. Efter två dygn ska den här laddningen vara klar, säger hon.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Hälsa och träning, Uncategorized, Veckans vy. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Veckans vy

  1. Marianne Asplund skriver:

    Jag vet vilken rutt du tog, tror jag

Kommentera

