Någon slags måndag

Vad Ove gör: köper kött, gör en kalops, marinerar kött, förbereder för en ungdomssamling hemma hos oss ikväll.

Vad jag gör: går omkring i ett par pyjamasbyxor (de är svarta, jag tänker mig att ingen vet att det är pyjamasbyxor), har pratat 1 1/2 timme med mamma och pappa på Skype på förmiddagen och en timme med min fina vän Emmi på WhatsApp på eftermiddagen. Beundrade mammas och pappas nyrenoverade hem och skrattade mycket med Emmi. Ibland blir jag lätt galen av att vara så långt från mänskor jag tycker om. Delade två saker på facebook:

våra barn

Foto: härifrån

Och det här arrangemanget. Vill du veta vad påsken handlar om? Klicka!

Gjorde i alla fall lunch och såg på när Ove gjorde kalopsen.

Vad Alfons gör: spelar fotboll, kommer in för att äta lunch, spelar fotboll, leker med kompisar, spelar fotboll, vill ha ett mellanmål, spelar fotboll och är inte så imponerad av kvällens ungdomssamling där han inte får vara med. Ungdomarna ska se Passion of the Christ och vi har gett ut en åldersgräns för samlingen.

Vad Oliver gör: äter en stor portion risgrynsgröt, läser en bok, äter ett par stora portioner ris och höna. Sen frågar han om han får en morot. ”Är du aldrig mätt?”, frågar mommo över Skype. ”Nej”, säger han. ”Nästan aldrig”. Han har antingen en rejäl tillväxtperiod eller en oidentifierad sjukdom. Med tanke på hur han rör på sig och lever tror jag på det första.

Vad Vincent gör: kommer in i vårt sovrum på morgonen med ett ”jag vill ha grööööööööt!”, äter gröt, leker, klär på sig, går över till Dahlbackas, kommer kanske hem till lunch, smiter över till Dahlbackas igen, leker ute, leker inne, leker ute, leker inne, hämtas hem till middagen. Är nästan för trött för att orka äta. Gråter vid tandborstning, gråter vid kvällstvagning, gråter tills han lägger sig ner. Somnar en minut efter att vi sagt ”amen”.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized, Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Någon slags måndag

  1. Marianne Asplund skriver:

    Helt underbart … kan se er framför mig 🙂

  2. Petra skriver:

    My kids bilden ser bekant ut :D. Ungefär så där ser det ut hos oss…

Kommentera

