Det bästa med långledigt

Det kanske allra bästa med många lediga dagar efter varandra (så där allmänt, om man nu inte tänker på påskens djupa budskap alls utan bara fokuserar på de där lediga dagarna) är kanske att jag hinner bli lagom stilla (och lagom uttråkad) för att orka vara kreativ.

Igår blev det någon slags järntrådsskapelse.

Och idag. Har ni hört om tabata? Det är en träningsgrej där man gör en övning i fyra minuter genom att arbeta 20 sekunder, vila 10 sekunder, arbeta 20 sekunder igen, vila 10 och så vidare. Jag gjorde en tabata i teckning. En riktigt rolig uppgift där man övar gesture drawing genom att rita ett objekt på 20 sekunder. 10 gånger. Sedan ritar man samma objekt på 40 sekunder 10 gånger. Till slut ritar man samma objekt ytterligare en gång till på 2 minuter. 20 sekunder är absolut ingenting! Man hinner knappt lägga ner pennan så plingar det till! Men småningom börjar man se flera och flera detaljer, och lägger man sedan skisserna nära varandra så ser man ju att det hänt något!

DSCN7453

Jag ritade av en tom tabasco-flaska. Den första skissen är den första jag gjorde på 20 sekunder, den andra är min åttonde på 40 sekunder och den sista är skissen på 2 minuter. Fruktansvärt roligt!

Och så till slut en till sats papier mache-lera. Den här gången med toalettpapper som grund istället för tidningspapper. Mycket enklare och lite slätare, lättare att bearbeta. Jag fick sällskap under modellerandet av familjens yngsta kreatör vars skulptur verkar väldigt intressant.

DSCN7459

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Konst och kreativitet, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

