All in

Jovisst hörde vi om mänskor som blev fosterländska och hemlandskära när de flyttade utomlands. Men vi visste ju med oss att vi inte skulle måla något staket i blått och vitt, eller hänga upp Finlands flagga ovanför dörren.

Vi är ju inte sådana.

Men jag gick all in med påskpyntet i skolan. Vi har påskpysslat, haft påskandakter, pratat om finländska påsktraditioner och så gjorde vi… memma.

Äter vi memma hemma i Finland?

Nej.

Blev vi lite mer fosterländska och hemlandskära när vi flyttade till Kenya?

Eventuellt.

DSCN7392

DSCN7414

Vi åt alltså memma idag i skolan. Och vad tyckte de?

– Det smakar som bullar, sa någon.

– Som svart kaffe!

– Det smakar cornflakes utan smak.

– Det smakar kaffe och mjölk.

Alla smakade modigt. Ingen älskade. Förutom jag. Jag älskade stunden. Inte memman.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i I skolan, Mat, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

