Egen kebab

Ove saknar finländsk snabbmat. Korv-Görans kebab med fransk potatis. En ordentlig hamburgare. Sånt. Så jag botaniserade lite bland kebabrecepten på nätet och hittade ett som verkade enkelt och lovande. NU HITTAR JAG DET INTE LÄNGRE, och därför skriver jag ner det så det finns någonstans.

Kebab

1 kg nötfärs (kan ev blandas med svinfärs också)

2 msk kebabkrydda

1 dl grädde

2 ägg

2 tsk salt

1) Blanda ihop. Låt stå en liten stund. Ta en del av smeten, lägg mellan två bakplåtspapper och kavla ut ganska tunt (1/2-1 cm kanske?). Ta bort det övre papperet, grädda på 225 °C i ca 5 min (jag gräddade nog köttet kanske 10 minuter, men vår ugn är lite speciell så ni får pröva er fram).

DSCN7358

Rått maletkött är inte så fotogeniskt. Hur som helst – enkel metod det här med att kavla ut på plåt och grädda!

2) Ta ut köttet, klipp i bitar, ät direkt eller stek köttet i stekpanna för att få en stekyta om så önskas. Skulle med fördel kunna ätas med Korv-Görans kebabdressing.

Man skulle gärna haft en riktigt god sallad och en riktigt god salladsdressing till. Men det var gott så här också!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Mat, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

