Soppa + knäckebröd = sant!

Två gånger nyligen har jag gjort den här enkla, billiga och så O-T-R-O-L-I-G-T goda soppan. Gör en rejäl sats (det här receptet räckte till ungefär två rejäla familjemåltider hemma hos oss).

Kålsoppa

1/2 inte så jättestort vitkålshuvud

2 morötter

1 stor lök

2 msk olja

4 msk tomatpuré

2 msk socker

1/2 buljongtärning

salt

peppar

några lagerblad

ett paket maletkött

1) Skär upp vitkålen i tunna strimlor, riv morötterna grovt, hacka löken. Häll oljan i en kastrull, värm upp, lägg ner kålen, morötterna och löken. Låt steka en god stund, rör om ibland och vänd kålblandningen.

2) Häll över vatten så att det täcker hela kålblandningen plus lite till. Lägg i lagerbladen, sockret, buljongen och tomatpurén. Låt koka ca 30 minuter (eller längre, jag låter allt jämt bara puttra på.)

3) Vill du ha en vegetarisk variant, skippa maletköttet. Men här tycker jag att det tillför något bra. Stek maletköttet väl, salta och peppra lite, häll i soppan. Låt den småputtra en stund.

Servera med det här enkla och goda fröknäckebrödet. Jag har testat någon variant med bara frön, men det tycker jag inte riktigt om. Den här varianten är enkel och hälsosam, men innehåller lite rågmjöl och lite havregryn för att binda ihop det hela.

Fröknäcke

1/2 dl chiafrön

1 dl sesamfrön

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

1 dl rågmjöl

1 dl havregryn

1 tsk salt

2 msk olja

ca 3 dl vatten (inte varmt)

1) Blanda ihop allt, låt stå 5 minuter, bred ut på ett par plåtar (ca 3-4 mm tjockt lager). In i ugnen ca 20-30 min på 150-175 ° C. Passa på, bränns lätt!

Ät! Njut!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

