Det kan hända att jag inte fattar

Det var kvinnodagen igår. Amanda skrev om det. Lillemor gjorde det också. Liksom Linn och Peppe och förmodligen många, många fler.

Jag skrev ingenting om kvinnodagen. Jag läste istället alla andras inlägg och funderade en hel massa. På kvällen diskuterade Ove och jag ämnet.

Det är lätt att luta sig tillbaka i Finland och gapa att feminister aldrig är nöjda. Har vi det inte bra? Är inte Finland tillräckligt jämställt?

Men ju mer jag ser av kvinnors situation ute i världen, desto mer inser jag vidden av det arbete för kvinnors rättigheter som gjorts i Finland. Det gäller allt från rösträtt till rätten och möjligheten att utbilda sig. Jag läser, iakttar och lyssnar in hur kvinnor i andra delar av världen lever. Jag läste nyss De förklädda flickorna i Kabul. Det händer sig att afghanska familjer väljer att låta en av deras döttrar leva som pojkar ett tag. För att man ser ner på familjer utan söner. För att familjens behöver en son. Och så alla kulturer där unga flickor gifts bort med män. Nej, det är ingen lättsmält tillvaro världens kvinnor lever i. Och det behöver lyftas upp på en dag som tillägnas kvinnorna.

Men å andra sidan: det är något jag missar, något jag inte fattar, när vi landar i diskussionen om kvinnodagen i Finland. Nej, män kan inte köpa loss sitt samhällsansvar för resten av året med en röd ros på kvinnodagen. Men om den där röda rosen inte betyder det? Om den bara är ett tecken på uppskattning? Ett ”jag-uppskattar-dig-för-den-kvinna-du-är-och-jag-är-glad-över-att-du-finns-i-mitt-liv”? Nej, att kommersialisera det hela är inte oproblematiskt, jag vet. Men jag tycker inte heller att det ena utesluter det andra.

Om jag ska landa någonstans efter alla gårdagens inlägg så är det väl just där: det ena utesluter väl inte per automatik det andra.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Samhälle, politik & aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

